Rite
Kovács Béla Sándor 2004.04.26. 21:06
Az Állami Számvevőszék átfogó jelleggel vizsgálta a székesfehérvári önkormányzat gazdálkodását. A vizsgálat eredményeit összegző jelentés a napokban hozták nyilvánosságra.
Összességében nem túl hízelgő képet fest az Állami Számvevőszék városunk önkormányzatának gazdálkodásáról. Formális hiányosságként kiemelik, hogy a gazdálkodási koncepció és az éves költségvetések koncepciója mellől rendre hiányzik a bizottságok állásfoglalása, holott a törvény azt kötelezően előírja. (Az igazsághoz tartozik, hogy az adott tervezetek tárgyalásakor általában elhangzik a bizottsági vélemény – de a törvény annak írásban, előzetesen történő csatolását írja elő.) Ugyancsak elmaradt a költségvetés illetve a zárszámadás előterjesztésekor a bemutatandó mérlegek és kimutatások meghatározása – amivel megsértették az államháztartási törvényt.
Ugyancsak az államháztartási törvényt sértették meg, amikor nem mutatták ki a költségvetési rendeletekben a többéves elkötelezettséggel járó kiadási tételek következő évekre vonatkozó kihatásait. Kifogásolja a vizsgálat azt is, hogy a „képviselő-választások után kifizetett tisztségviselői járandóságok és egyéb pótlékok díjak kifizetésekor az Áht-ban foglaltakat megsértve a személyi juttatási előirányzatot 5,1%-kal, a járulék előirányzatát 3,9%-kal, együttesen 80,5 millió Ft-tal túllépték.”
Miközben rögzítették, hogy a „Hivatalban a számviteli bizonylatok 98%-ban megfeleltek az előírt formai és tartalmi követelményeknek”, rámutattak arra is, hogy „ a Hivatalnál a személyis jellegű kifizetések magas készpénzforgalmat eredményeztek”.
Nagyon súlyos megállapítás, hogy az alapítványok támogatásáról a polgármester, az alpolgármesterek, sőt az egyéni képviselők is döntöttek, holott a jogszabályok ezt csak a közgyűlésnek engedik meg. (Nem kis összegről van szó, 2002-ben több mint másfél milliárdot fordítottak ilyen célra.) A polgármester az önkormányzati törvényt és a helyi szervezeti és működési szabályzatot egyaránt megsértette, amikor ilyen jogkörét tovább ruházta az alpolgármesterekre. Törvényellenesnek minősítette az ÁSZ az egyéni képviselők „saját keretét” is, mert azzal a közgyűlés át nem ruházható hatáskörét adták át a képviselőknek. (Ez a jogsértő gyakorlat máig fennáll.)
A vizsgálat eredményére alapozva az ÁSZ a polgármester számára 9 pontban tett javaslatot a a törvényesség helyreállítására, és háromban a munka színvonalának javítására. A jegyzőnek címzett ajánlások közül 8 szolgálja a törvényességet és 10 a színvonal javítását.
A jelentés teljes anyaga
|