Megint jönnek, ígérgetnek
-mv- 2004.04.14. 18:23
A FMH és a fehervar.hu értesülései szerint az angol befektető képviselője ismét Magyarországon járt, és ismét megígérte, hogy nemzetközi repülőtér lesz Börgöndön. Eközben a Magyar Televízió Regionális Híradója szerint Aba végleg úgy döntött kiszáll az üzletből.
"Május közepén közös társaság létrehozását tervezi Székesfehérvár Önkormányzata és a PlaneStation csoport a börgöndi repülőtér hasznosításának ügyében." - írja a városházi ügyekben mindig jól- (Mondhatni: első kézből) értesült www.szekesfehervar.hu .* Ugyanezt a hírt szinte szó szerint - és kritika nélkül - leközölte a Fejér Megyei Hírlap is. Pedig a megyei napilapot eddig - minden elfogultsága ellenére - sem tartottuk a városháza szócsövének.) Magunk részéről kicsit furcsáljuk, hogy az 50-150 millió eurós (kb. 8-25 milliárd forintos) beruházást ígérő befektető ilyen jelentős bejelentés megtételére nem fárad le városunkba, hanem a polgármestert és a helyi sajtót rendeli fel a ferihegyi repülőtér tranzitjába.** Hadd mutassunk rá azonban, hogy ez a tól-ig határ olyan tág, hogy aligha lehet mögötte körültekintő tervezés. (Sőt, egyáltalán bármiféle tervezés.) A Wiggins - aki a vállalkozás tőkeerős résztvevője lenne, eddig egy fillért sem költött a reménybeli beruházásra, miközben Székesfehérvár önkormányzata már több száz milliós kiadásba verte magát, és további másfélmilliárd forintot kellene infrastrukturális fejlesztésekre fordítani, mielőtt az angol befektető "virítaná a lóvét".
Nem csoda, ha Aba menekülni próbál az egyre bizonytalanabb üzletből. Az MTV tegnap esti regionális hiradójában Kossa Lajos polgármester (középbarna, kinyúlt, elölgombolós kardigánban, alatta fehér pólóban) oda nyilatkozott, hogy számukra az újabb 750 milliós költség vállalhatatlan. (Amiből csak az "újabb" kifejezés a meglepő, ugyanis eddig semmiféle költséget nem vállaltak - mindent Fehérvár hitelezett helyettük.)
Tóth Ferenc - az angol befektető magyar hangja - szerint az építkezés "két éven belül" kezdődik. Nem sok az egy kicsit?
*"PlaneStation csoport nem létezik, így közös társaságot sem lehet vele alakítani. A PlaneStation valójában csak a Wiggins társaság négy repülőtérből álló hálózatának a fantázianeve.
**Regőczi Miklós (SZDSZ) tanácsnok szerint "mi rendeltük őket oda" - sajnos, homályban hagyta, ki az a "mi", és a ferihegyi helyszínnek sem adta okát. Ezzel együtt bizonyára igaza van, és csak "ellenséges és negatív" szemléletünk" miatt értetlenkedünk. (Az idézet szintén Regőczitől. 10039-es hozzászólás.)
Igen, jól látják: nem hiszünk ebben az egészben. Nem hiszünk mindazért, amit szerzőnk (Kovács Béla Sándor) hosszú, elemző cikkében már kifejtett: a Wiggins előélete, jelenlegi helyzete, vezetőjének (hogy is mondjuk) nem éppen jó híre okán. De ha minderről nem tudnánk, akkor is gyanút ébresztene bennünk, hogy immár hatodik éve hitegetik a várost minden kézzel fogható eredmény nélkül - egy igazi vállalkozó a XXI. században nem ezzel a sebességgel dolgozik. Aztán ott van az is, hogy az eltelt hat év alatt a Wiggins vezetői hivatalos formában (elnöki jelentésben, tőzsdei beszámolóban stb.) soha meg nem említették még Magyarországot sem, nemhogy Börgöndöt. Mindezek tetejébe szakemberek tartják lehetetlennek, hogy egy repülőtér Ferihegy árnyékában nyereségesen működhessen - és akkor még nem is beszéltünk a közelebbi és már működő kis repterekről, mint amilyen Sármellék vagy Szentkirályszabadja. Ki merjük mondani: az Aba-Börgönd International Airport egy blöff. Egy nagyon költséges, közpénzből megfizetett blöff.
|