Aba kiszállna
kbs 2004.04.07. 08:52
Székesfehérvár 2001-ben a reménybeli repülőtér vásárlásakor meghitelezte Aba 140 millió forintos részét. A falu most szeretne nyereséggel kiszállni az "üzletből", amibe semmit nem fektetett be.
A börgöndre nemzetközi repülőteret ígérő angol befektető annak idején feltételül szabta, hogy az ingatlan önkormányzati tulajdonban legyen. (Bővebben itt.) Ez a feltétel 2001-ben teljesült, Székesfehérvár és Aba 280 millió forintért megvásárolta a területet. Abának azonban nem volt ennyi pénze, ezért az ő 140 millió forintját is Fehérvár fizette ki. Máig nem tisztázott, mi volt az oka ennek a nagyvonalú gesztusnak. (Az, hogy az ingatlan részben Aba közigazgatási területén van, gyenge érv, hiszen ezen az alapon Székesfehérvárnak valamennyi a határain belül lévő vállalkozásban tulajdonosnak kellene lennie.)
Kossa Lajos, Aba polgármestere a jelek szerint nem hatódott meg városunk jóságán. (Pedig Fehérvár még meg is fejelte a hitelt azzal, hogy az immár közös tulajdonú objektum őrzését, fenntartását egyedül állja.) A "partner" a minap sajátos ajánlattal állt elő. Már nem akarnak tulajdonosok lenni a nagyszabású vállalkozásban, kérik, hogy a tulajdonrészüket Székesfehérvár vegye meg. Kb. 350 millió forintért. Igen, jól tetszettek érteni: a város vegye meg azt, amit maga fizetett ki a rosszul eleresztett abaiak helyett! Méghozzá jó 200 millió forinttal drágábban. A hülyének is megéri...
A város közgyűlése által kiküldött tárgyalócsoport ezt természetesen nem fogadhatta el. Pártállástól függetlenül, egységesen utasították el a szemtelen javaslatot. Az ellenajánlat szerint Aba a telekrész átadásáért közvetlenül nem kap pénzt, hanem a repülőtér működésének megkezdése után részesülhetne a bevételből. Ami azért sokkal bizonytalanabb, mint az azonnali 200 millió.
Tóth Ferenc, a Székesfehérvári Vállalkozásfejlesztési Alapítvány igazgatója tegnap este nyilatkozott a Fehérvár Tévének a repülőtérfejlesztésről. Azért, hogy a szerződés első olvasatban történt elfogadása óta több mint egy év telt el eseménytelenül, az abaiakra hárította a felelősséget; egyúttal "fordulatot" ígért az ügyben április végére, május elejére.
Korábban nem ismert információként térképen bemutatta a tervezett (majd háromkilométeres) kifutópálya helyét. Ha jól figyeltem meg, a pálya észak-déli fekvésű lenne, déli felszállási iránnyal. (Vagyis a gépek Belsőbáránd felett emelkednének a magasba.) Az igazgató megerősítette, hogy a Wiggins tovább emelte a szállítási terveit, jelenleg évi másfélmillió(!) börgöndi utassal számolnak. (A legrégebben működő, london melletti Manston repülőterükön 2002-ben 16 000 utas forult meg.)
|